جريدة المجالس

عالمك الالكترونى لكل ما هو جديد معانا هتقدر تعرف كل الاخبار المحلية و الدولية من رياضية و سياسية و اقتصادية.

غير مصنف

هو ليه السيسي بيعمل قناطر اسيوط وسحارات سرابيوم وانفاق قناة السويس للمياه وترعه السلام؟؟

كتبت /شرين حجازي

.. طب هيجيب المية لدا كله منين؟ وبعدين هو دا وقته؟

هو احنا معانا فلوس لدا كله؟؟ أول حاجة لازم تعرف ان اثيوبيا عملت 25 سد في السابق وجميعها فشلت!!! ليه ؟؟ بسبب ما يسمي بظاهرة الطمي وهي تراكم الطمي المحمل مع المياه خلف السدود فيغلق السد ويقفز الماء من اعلاه.. حاجة تانية سد النهضه كان اسمه السابق هو سد الالفيه وكان سد صغير وليس لتخزين المياه وانما لمرور الماء علي توريبنات تقوم بتوليد الكهربا ومصر لم تعترض علي هذا !! لكن بعد تدخل الماسونيه العالميه او الحكومه الخفيه

التي تحكم العالم وأللى مولوا بالوكالة مشروع تكبير السد لتخزين كميه مهولة من المياه وتغير اسمه من سد الالفية الي سد النهضه وهو اسم مخططهم لنهضة الدجال من ثباته وقيادته للعالم ومكتوب اسفل الهرم في عملة الدولار.. ولكن الحقيقه سد النهضة صنع لينهار فهو لن يتحمل هذا الضغط الهائل من الماء والطمي مع التغير المناخي القادم !!!! وبانهياره سيندفع الماء بقوة مدمرة ليمحُ الحياة من مدن وادى النيل وأولها الخرطوم كموجة اولى والسد العالي كموجة ثانية لأنه هو ايضا لن يتحمل هذا الطوفان ثم المنيا الجيزة وتغرق الدلتا في الموجة الاخيرة

.. وبالتالي انهيار مصر وفناء شعبها ومن سيبقى سيكونوا مشردين ضعفاء لا يجدون قوت يومهم ومنتشر فيهم الامراض والطاعون !

هذا حلم الصهاينة.. وبذلك يحصلون علي الصيد الثمين الذي طالما حلموا به ويسعون اليه من آلالف السنين وهي الاهرامات وسيناء لبناء مملكة الشيطان على حطام الدولة العميقة او كما يسمونها اتباع حورس التي تجابه او تواجه تلك الخطط الماسونية منذ الازل وهي العدو الحقيقي للماسون او حكومة العالم الخفية..

ولكن هل تتخيل أن الدولة العميقة بدأت المواجهة منذ اكثر من 40 عاما!!! بل وبخطوات محسوبة وخفيه : فقامت بعمل مفيض توشكي من خلف السد العالي وعند اطلاق المشروع قيل ان الاستفادة منه لن تكون قبل 40 عاما وهو للاجيال القادمة والغرض الحقيقي هو تصريف المياه الزائدة من خلف السد وعدم الضغط عليه واستخدامها في الزراعة والنماء وبحيرات توشكي قادرة علي استيعاب 600 مليار متر مكعب من مياه الفيضان.. ولكن هذا لن يكفي

كل تلك المياه فتم عمل الان قناطر اسيوط الجديدة واكبر سحارات في العالم بسرابيوم وشارفت علي الانتهاء وكذلك انفاق مياه اسفل قناة السويس واعادة مشروع ترعة السلام لتندفع المياه الزائدة من خلف السد الي قناطر اسيوط الي سحارات سرابيوم الي الانفاق الي سيناء..

وهكذا تحول الدولة العميقة احفاد حورس النقمة القادمة الي نعمة وتقوم بزراعة الجنوب وسيناء بالكامل ليكون عندك غذاء يكفيك ويفيض للتصدير .. ولكن هناك كارثة اخري وهي : توربينات السد العالي لن تتحمل تلك المياه الجارفة المهولة وبالتالي ستتوقف عن العمل وبذلك تغرق مصر في ظلام دامس كما كان مقرر مع الطوفان! فكان

لابد من عمل شيء يوفر مصدر طاقة غير السد فتم شراء محطات الكهرباء العملاقة وتوزيعها علي انحاء مصر .. وبالفعل تم عمل تجربة واستمرينا شهرين بالمحطات فقط مع ايقاف السد العالي وبالفعل تم كفاية مصر وزيادة فائض كهرباء وايضا تحسبا لأى اعمال تعطيل في قطع الغيار او الوقود للمحطات وجاري انشاء المفاعلات النوويه بالضبعه .

وايضا تحسبا لأى خطأ او اي اعمال توقف المحطات والمفاعلات تم انشاء اكبر محطة طاقة شمسية بالعالم باسوان وجاري انشاء اخري بسيوة وايضا تم انشاء محطات بطاقة الرياح فى البحر الاحمر فاصبح هناك وفرة وستقوم بالتصدير ولن تخاف توقف اي من البدائل الثلاثه لاي سبب ..

وفى النهاية نجيب علي السؤال المهم : هو لو فعلا يوجد ندرة مياه وسد النهضة حيقطع المياه طب ليه السيسي بيعمل قناطر اسيوط وسحارات سرابيوم وانفاق قناة السويس للمياه وترعة السلام ؟

ما هو يا اما هو بيرمي فلوسنا علي الارض في مشروعات لاعائد ولا استفاده منها يا اما هو فاهم كويس جدا القادم ولازم يجهز له من امس وليس اليوم .. “الوقت ليس في صالحنا واحنا متأخرين جدا في العمل “

جملة قالها السيسي اكثر من 6 مرات في عدة لقاءات منذ توليه السلطه ولم ينتبه ‘احد احنا معندناش وقت’ لايه ؟ومتأخرين عن ايه ؟؟

بكرة الناس هتعرف المشروعات العملاقة والطرق والكباري والمدن الجديدة والسلاح كل الحاجات دي اتعملت ليه دلوقت وليه بنقطع من جلدنا الحي علشان نعملها دلوقتي! دلوقتي انت مزنوق بس حي وعايش بامان ولو ماتعملتش دلوقتى بكره لا هتعيش ولا هتبقي بامان وهيكون الموت عندك اهون من تلك الحياة!

واخيرا كل ما يجري من مفاوضات وحوارات حول سد النهضة ما هي الا مناورات سياسية وورق ضغط وتفاوض ومساومات لاشياء اخري مع الاطراف المعادية التي كانت تدعم سد النهضة.