جريدة المجالس

عالمك الالكترونى لكل ما هو جديد معانا هتقدر تعرف كل الاخبار المحلية و الدولية من رياضية و سياسية و اقتصادية.

غير مصنف

لو مش قد!! الوعد متوعدش

بقلم/سماح القصاص

مكتب القليوبية

 ..لو مش قد!! الحب متحبش .. لو مش قد!! كلامك متتكلمش ..لو مشقد؛!! العيش والملح متاكلش لو مش قد!! مسكت الايد وانك تحميها يبقي بلاش احسن تقربوا ..وابعدوا كل البعد ومتتكلموش في حاجه اختفوا من حياتهم عشان يقدروا يكملو حياتهم من غير وجع قلب..

لم مش الثقه متدخلش البيوت من ابوابهاقبل ما تفكرو تقولو وعد..شوفو انتو تقدرو تنفذو ولا لا..مش عيب انك متوعدش حد بالبقاء بس العيب انك تخذل وعدك وتسيبو وتمشي بيعاني من خذلانك..في ناس فعلآ بتعيش علي وعد..بتبني حياتها واحلامها علي الوعد دا.

.متكسروش بخاطرهم من البداية..متعشموش حد بيثق فيكم لو انتو مش واثقين من نفسكم..خذلان الوعود قاسي اوي يا جماعة والله فبلاش لو مش حاسس بالكلام متقولوش بلاش تكدب علي حد مصدقك حتى لو الحقيقة هتضايقه او هتوجعه يتوجع دلوقتى احسن ما يتوجع بعدين وجع اكبر وكمان يفقد الثقة فيك وممكن يفقدها في نفسه كمان وفي اللي حواليه لو مش قد الوعد ..

. متوعدش لان فيه قلوب بتنكسر وكسرة القلوب مميتة وده كلام علمي مش كلام وخلاص …

ناس بتموت من وجع القلب , وكسرته لو مش قد الكلام بلاش منه لان فقدان الثقة اصعب انواع الفقدان , ده غير انك ممكن تكون سبب ان الشخص ده يفقد الثقة في الكل مش بس فيك انت ..

. والأصعب انه ممكن يفقد ثقته حتى في نفسه , وتبقى دمرته لو مش قد السر مستمعش , لإن اللي هيقولك سر بيبقي متعشم أووي فيك إنك تصونه فاعطاك نفس مكانة نفسه عند نفسه ( ودي حاجة كبيرة أووي ) أوعى تقول لحد معاك

, وانت ناوي تسيب ايده في نص الطريق صعبة اوعى تقول لحد انا في ضهرك وساندك وانت مش حمل حمل زيادة … ساعتها مش هتتقال مجاملة لانك هتوقع حد على الأرض , وياعالم هيقوم منها ولا لا ..اللي مش قد اي حاجة ميعملهاش ربنا قال ( لا يكلف الله نفساإلاوسعها ) محملش انسان فوق طاقته , ولا أجبره يتحملده حقيقه لأنك لو مش قد الوعد متوعدش مش قد الكلمه متقولهاش………( همسات) تحياتي