جريدة المجالس

عالمك الالكترونى لكل ما هو جديد معانا هتقدر تعرف كل الاخبار المحلية و الدولية من رياضية و سياسية و اقتصادية.







غير مصنف

الضغوط النفسيةتحول الشخص!!

كتبت/سماح القصاص

مكتب القليوبية

من مرح إلى كتلة من الصمت!!!! الضغوط النفسيةهي السبب في تغير مزاج الإنسان وتغير تصرفاته وقسوته علي من حوله في عذرا لمن تصرف بقسوه علي من حوله دون إنتبه كل إنسان لديه ضغوط لكنها تختلف حسب الشخص والبيئة والمعيشه…

لكن يرجع القرار لأنفسنا هل نستطيع إكمال هذه الحياة حسب ماتشاء الحياة أم حسب مانحن نريد الإيمان الداخلي بعد الله هو يدفعنا اما للايجابية وأما السلبية نحن من نختار أن نسعد ام نحزن الظروف قد تحيط بنا من كل جانب ولكن نستطيع أن نجني الورد مع وجود الشوك في وسط الضغوط تكون من الداخل مدمر لا يعلم حالك غير الله الواحد ولكن لا تجعل الضغوط تحولك الي شخص مكتئب ده حقيقي فعلا ..

وحتي لو شرحت انك تعبان نفسيا او ايا كان .. مفيش حد هيصدق ده و ممكن كتيير يستغربك او يرفض الواقف بجوارك عشان هو مش عايز ضعوط كمان لنفسه .. نادرا ما هتلاقي من يقف بجوارك علي ما تهدي وتعدي الفترة بتاعة اكتئابك ..

ومش نادرا لأ ، يكاد يكون مفيش حد هيقدر يفهمك او يقدر الحالة اللي انت فيها إلا لو مر بنفس حالتك او دكتور او شخص حابب انه يعافر معاك لغاية ما تقوم من جديد ومش شرط يكون مر بحالتك يكفي انه حبك وانه مش حابب يشوفك او يسيبك لوحدك الفترة دي في الحالة دي للتحرر من الضغوط النفسية مفتاح الإستحقاق عدم الشعور بالذنب التخلص من الشعور بالذنب

توقف عن إعطاء التبريرات ، فأنت تستحق كل ماتريد التخلص من الخوف والقلق المستمر جد لنفسك دائمآ حافظ على قيمتي الداخليه والخارجيه بالتوقف عن الرغبة بتأكيدها بأعتبارها كامله التخلص من الحزن والكآبه كثرة التفكير هي السبب الرئيسي في الحزن و الكآبة و التأمل هو دواء هذه العلة تذكر التفكير كثيرآ لا يجعل منك حكيمآ و لا مثقفآ فالعكس تمامآ .

وحده العقل الفارغ من “الأفكار” و “الصمت” يفعل ذلك اياك تيأس .. اياك تستسلم .. متسمحش للظروف تأثر علي طموحك و تدفنه جواك ..

لو كل اللي حواليك مش فاهمينك كلم نفسك بصوت عالي و فكرها بالمجد اللي بنحارب علشان نوصله .. اتفرج علي صورك اللي بتحبها في لحظات نصرك ..

فكر نفسك بالفرحة و طعمها انت اقوي من اي حاجه بِمرور السِنين هَتكتشف..إن الضُغوط بتخليك أقوي ..

وإن الناس بتتغير جدا ً.. وإنك إنتَ كمان هتتغير وإن الحياة مش بَمبي خالص ،دي زي ما بِتقرر هتشوفها إزاي ..

و إن المُر بِيمُر .. والمعادن بِتكشفها الظروف والمواقف و المفاجآت

.وسيبك مِن أي كلام عشان الفعل بس هو الأساس . (همسات) تحياتي

%d مدونون معجبون بهذه: